diumenge, 26 de maig del 2013

El Castellsapera (940 m)

Ruta circular per les assolellades carenes de la serra de l’Obac i que té com a punt culminant la divertida ascensió i travessa de l’altiu i rocallós cim del Castellsapera, des d'on podrem gaudir de la seva magnífica panoràmica.
El Castellsapera i el Queixal de Porc

L’itinerari arrenca des de l’antic hostal de la Barata (640 m) en un primer tram ascendent assolin l’excel·lent mirador de la Roca del Corb (875 m).
El Collet de l'Arca des de la Roca del Corb.
La Roca del Corb des del Collet de l'Arca.
Després d’un bon tram de descens passem pel collet de l’Arca (823 m). El camí es redreça per superar el arrodit turó del Puig Codina (855 m), i en una fàcil grimpada assolim el seu ampli cim.
Turó de Puig Codina
Desfem la grimpada i prenen de nou  el corriol que ara davalla i ens mena al torrent de la Riba i a l’ampli camí que ens durà al coll de la Riba (695 m).
Seguint els senyals de la Matagalls-Montserrat, arribem al collet de la Torrota de l’Obac, la qual podem albirar al capdamunt de la cinglera.
La Torrota de l'Obac des del collet del mateix nom.
Arribats a la cruïlla de camins del collet de la Torrota de l’Obac, deixem l’ampla pista i, amb un fort però breu ascens per un estret corriol, assolim l’aeri emplaçament de la Torrota de l’Obac (780 m). Des d’aquesta antiga edificació de guaita, situada estratègicament damunt la cinglera, disposem d’una magnífica panoràmica ben retallada de Montserrat.
La Torrota de l'Obac
Després d’uns moments de descans, reprenem la marxa per un corriol poc definit que ens durà al camí de la carena del Pou de Glaç de l’Estepar (810 m). Arribats a la carena i en suau remuntada, anem gaudint de les boniques vistes que ens ofereix, el Castellsapera i els castellots de la Pola. A l’esquerra, i en primer terme, el Paller de Tot l’Any ens acompanya durant un bon tram del camí fins al Pou de Glaç de l'Estepar.
El Castellsapera i els castellots de la Pola
Fem la visita al monumental i ben conservat Pou de Glaç de l’Estepar (865 m) que consisteix en un clot cilíndric revestit interiorment per pedre seca. Feta la visita, seguim el camí per l’interior d’un bosquet d’alzines creuant un llarg estrep rocallós que passa per damunt  la profunda torrentada de la canal del Llop.
El Pou de Glaç de l'Estepar
Un breu descens ens mena al Collet Estret (852 m), mentre caminem anem gaudint dels espadats que formen la Roca Salvatge i el Paller de Tot l’Any i que , amb l'altiva presència del Castellsapera, conforma un marc natural d'excepcional bellesa. Prenem la carena que arrenca al costat d’un curt graó que, amb fàcil grimpada, superem, i enllacem amb el camí ral de Gràcia a Manresa.
La Roca Salvatge i el Paller de Tot l'Any des del Collet Estret
Panoràmica del Castellsapera.
Seguim el traçat del fressat camí ral que revolta el Castellsapera pel seu vessant de ponent i arribem al característic coll de Tres Creus (873 m). Remuntem la pista tot seguint el traçat del GR 5, en pocs minuts i una curta remuntada assolim el cim del Turó de la Pola (930 m). D’alt del Turó de la Pola hi ha un vèrtex geodèsic i una de les millors panoràmiques de tot el massís en 360°. Les vistes d’El Montcau, la Mola de Sant Llorenç del Munt, la serralada de Montserrat i el Castellsapera en primer terme, fan d’aquest punt un privilegiat mirador.
La Mola des del cim de la Pola
Montserrat des del cim de la Pola
Panoràmica de Montserrat i La Mola des del cim de la Pola
Després d’uns moments per gaudir de la panoràmica, descendim i retornem al coll de Tres Creus. Prenem el corriol que ens mena davant l’aresta nord del Castellsapera. El camí ressegueix la base del Castellsapera i que ens porta a trobar la canal arbrada que remunta fins al cim del Castellsapera.
Canal arbrada que remunta fins al cim
El Castellsapera és un allargat cim format per dos castellots separats per un petit collet. La seva denominació de castell ve donat per la seva forma natura de fortalesa inexpugnable, doncs ambdós costats de la muntanya són murs naturals de roca. En la seva vessant sud forma una vertical aresta que cau damunt el collet que forma aquesta roca i la característica agulla del Queixal de Porc.
Cinglera nord del Castellsapera
Cinglera sud del Castellsapera
El Turó de la Pola des del Castellsapera.
Després d’uns moments de repòs tot gaudint de les belles vistes que ens ofereix aquest cim, retrocedim fins al collet i descendim per la canal per anar a revoltar la base del Castellsapera i el Queixal de Porc per un corriol que ens porta a la carena del collet Estret (895 m). En aquest punt seguim el corriol que davalla seguint el fil de la carena i ens retorna de nou al camí ral que havíem fet de pujada.
Cara nord d'el Castellsapera i el Queixal de Porc
Resseguim el camí ral plenament encarats al cim de la Mola i sortim en un estrep rocallós, punt d’on gaudim d’una bella visió del Castellsapera i el Queixal de Porc.
El Castellsapera des del camí Ral de Gràcia a Manresa
Passem per davant de la cruïlla de camins de la font de les Cantarelles i ens desviem de la ruta per a visitar la bonica font de les Cantarelles (720 m).
La Font de les Cantarelles
Retornem al camí Ral i resseguim el fresat camí que davalla i creua el torrent de Collet Estret i a la desviació del camí que remunta cap a la Roca del Corb. En aquest punt, només ens resta seguir el curt tram de l’inici del recorregut que ens retorna a la zona d’aparcaments de la Barata.

1. Molt bona ressenya, JM. Hauríem de fer públic el blog per a que aquest talent teu fos a l'abast de tota la gent que estima la muntanya i cerca ressenyes com aquestes. M'ha fer recordar els bons temps d'apeupermontserrat i el seu blog.